Search This Blog

Sunday, February 23, 2020

Ideologi - Benih Kehancuran yang perlu Dibasmikan

AMARAN dan PENAFIAN - sekiranya kamu berhati tisu, tidak terbuka minda akan sikap sesama manusia, jangan baca. Hal KAMU untuk tidak baca apa yang kamu tak nak tahu dan HAK saya untuk kongsikan pendapat yang tak bagi muka.

Masalah utama konflik sesama manusia bukanlah sekadar cukup untuk menewaskan musuh itu di medan perang. Tetapi bagaimana memastikan ideologi yang telah ditewaskan itu tidak dapat lagi bangkit. 

Itulah sebab kenapa fahaman komunisme diharamkan di Malaysia. Itulah sebab kenapa fahaman Nazism diharamkan di Jerman. 

Tetapi di Malaysia, ada yang cuba menghidupkan kembali fahaman komunisme. Di Malaysia, ada yang cuba menghalalkan sokongan terhadap LTTE atas sebab sudah tumpas. 


Ya, V Prabhakaran bukan sekadar membawa cita-citanya untuk membina sebuah negara Tamil di Jaffna sehingga sanggup memperalatkan kanak-kanak sebagai askar dan kaum wanita sebagai penyerang bom bunuh diri. Tetapi dia membawa ideologi bahawa mereka pejuang bangsa Tamil untuk merampas kembali tanah Eelam yang mereka percaya pernah wujud di Jaffna. 

Dan saya tidak hairan melihat apa yang berlaku hari ini kerana bangkitnya LTTE suatu ketika dahulu bukan sekadar daripada usaha Tamil Sri Lanka tetapi disokong dengan bantuan kewangan yang dikutip daripada diaspora Tamil di India, Malaysia, Singapura dan Kanada.

Jika langkah pembebasan 12 individu tersebut atas percaya bahawa LTTE telah tumbang sepenuhnya, maka berikut adalah kesan yang akan berlaku.

Hubungan Antarabangsa
Bersedia untuk menghadapi risiko bahawa hubungan diplomatik dengan India dan Sri Lanka akan diturunkan taraf. Mungkin bukan secara terbuka tetapi dalam dunia hubungan antarabangsa yang berpegang kepada konsep quid pro quo, ini akan berlaku.

Taraf Kebolehpercayaan Sektor Kewangan Malaysia dalam Menentang Pengubahan Wang Haram
Dengan kumpulan LTTE masih dilabelkan sebagai kumpulan pengganas antarabangsa, pengiriman dana antara Malaysia dengan negara lain nescaya akan dinaikkan taraf risiko. Kemungkinan bilangan dokumen yang diperlukan untuk pengiriman wang akan diminta, khususnya dengan negara-negara yang masih melabelkan LTTE sebagai kumpulan pengganas.

Risiko Radikalisasi Meningkat
Dua kumpulan utama akan mudah diradikalisasikan. 

Tamil 
Dengan kepercayaan bahawa perjuangan LTTE itu adalah sah, maka lebih mudah bagi mereka merekrutkan individu untuk membuka semula gelanggang mereka. 

Melayu / Islam 
Kebanyakan orang Melayu membesar dengan kepercayaan bahawa sistem perundangan Malaysia adalah adil. 

Namun dengan kes arwah Adib yang belum mendapat pembelaan di bawah Peguam Negara yang sama dan ditambahkan dengan penerusan tindakan undang-undang terhadap suspek Melayu / Islam yang ditangkap menyimpan bahan serta media berkaitan dengan kumpulan Daish, ini akan menghakiskan kepercayaan mereka bukan sahaja terhadap sistem perundangan malahan institusi-institusi kerajaan yang lain. Ini akan membuka peluang kepada golongan radikal termasuk Daish untuk menanam bibit ideologi mereka ke dalam golongan ini.

Ditahan di bawah SosMA

Opportunis
Bersedia untuk berhadapan dengan golongan opportunis. Dua kumpulan opportunis akan mengambil peluang atas kemelut ini, iaitu pro-komunis dan anarkis.

Pro-komunis
Golongan pro-komunis masih lagi ingin menghalalkan perjuangan songsang mereka. Mereka sudah tentu mengambil perhatian serius untuk melihat bagaimana langkah 'penghalalan' penyimpanan bahan-bahan berkaitan dengan pengganas dan saya percaya akan cuba menggunakan langkah sama untuk menghalalkan pengagungan Chin Peng dan mereka-mereka yang setaraf dengannya, serta untuk memperjuangkan agar komrad-komrad lama mereka ini diberi status 'perwira', walaupun mereka ini cuma sekadar buah catur permainan geopolitik antarabangsa Commintern.

Menarik, adalah bahawa Peguam Negara hari ini adalah bekas peguam kepada ketua pengganas itu.

Anarkis
Golongan ini wujud tetapi tidaklah tersusun mana. Namun, kumpulan-kumpulan bergelar anarkis akan mengambil peluang untuk menyebarkan aktiviti mereka. Menariknya, mereka ini gemar memporak-perandakan keadaan dan sering terlibat dalam aktiviti anti-establishment tanpa mengira siapa menjadi kerajaan.

Jangkaan
Betul atau tidak jangkaan ini, saya tak perlu tahu. Tetapi kesannya kita akan lihat di masa depan. Sebagaimana kebencian puak Serbia terhadap Bosnia dahulu, bukanlah ditanam semalam, tetapi kebencian yang telah ditanam semenjak era Empayar Uthmaniyyah. 

Bermakna, jika kita gagal menghalang kebencian ini bercambah dengan menyuburkan ideologi ini semula, maka 100 tahun dari hari ini, 200 tahun dari hari ini, generasi kita hari inilah yang akan dipersalahkan kerana gagal menghalang kebencian bercambah.

Kepada PDRM, terima kasih kerana telah berusaha sedaya upaya menjaga ketenteraman awam walaupun tangan diikat pada tiang 'keadilan'.

Nota:
Jika anda berminat, boleh ikuti pandangan peguam Haniff Khatri di sini.


No comments:

Post a Comment