Search This Blog

Wednesday, August 16, 2017

Kapal LCS Malaysia - Kelas Maharaja Lela

Selepas bertahun-tahun menunggu, kita akhirnya dapat melihat kapal pertama daripada enam kapal patrol generasi kedua (SGPV), yang juga dikenali sebagai LCS Malaysia.



Foto ini sekali lagi membuktikan bahawa perancang Tentera Laut Diraja Malaysia (TUDM) adalah dari golongan licik. Apabila LCS digambarkan sebagai kapal rondaan, ini telah mewujudkan tanggapan bahawa ini adalah kapal ronda kecil yang masih dioperasikan oleh tentera laut kita.

Begitu juga, apabila NGPV digambarkan sebagai kapal ronda semata-mata.

Saya tidak mempunyai data ukuran yang sebenar, tetapi beberapa komen membayangkan bahawa SGPV mungkin lebih besar daripada frigat kelas Lekiu, menunjukkan bahawa Gowind kita mungkin berada dalam konfigurasi frigat dan bukan korvet.

Pendedahan foto juga bersempena penamaan kelas kapal tersebut sebagai kelas Maharaja Lela, dengan kapal pertama bernama KD Maharaja Lela (nombor pennant 2501).

Nama kapal di bawah kelas Maharaja Lela. Perhatikan semua kelas akan dinamakan untuk pejuang yang bertempur melawan kuasa penjajah British.
Adalah amat menarik kerana kapal ini boleh jadi kapal TLDM pertama yang dinamakan sempena nama pertama wira negara yang menentang British (Faris J menegaskan bahawa kehormatan itu seharusnya milik Laksamana Mohd Amin yang terlibat dalam insiden yang sama dan dibuang negeri ke Kepulauan Seychelles. Beliau kemudiannya meninggal dunia di Singapura, sebelum dibawa pulang untuk pengebumian semula di Makam Diraja Perak.)

Kembalinya Laksamana Mohd Amin - kredit Merahsilu blogspot1Kejadian peti mati yang mengandungi jenazah Laksamana Muhd ​​Amin. Perhatikan jenazah itu dibawa balik ke Malaysia menggunakan kapal kelas Laksamana yang dinamakan sempena arwah. Sumber - The Star.
Secara peribadi, melihat SGPV mula menampakkan bentuk kapalnya mempunyai makna yang sangat nostalgia dan mendalam kepada saya kerana saya telah mempertahankan kapal-kapal ini terhadap kritikan yang tidak wajar. Sesetengah ahli politik mengambil untuk memanipulasi isu-isu di sekitar pemerolehan kapal-kapal ini dengan membandingkannya dengan kapal-kapal kelas lain, dan juga kapal relik era Perang Dingin yang dibina pada tahun 1965.

BRP Gregorio del Pilar, era Perang Dingin Hamilton pemotong kelas dalam perkhidmatan Tentera Laut Filipina
Menamakan kapal itu sebagai KD Maharaja Lela sangat penting, kerana beliau secara teknikal adalah bangsawan Melayu pertama yang menentang sistem Residensi British. (Walaupun Dato 'Dol Said dari Naning telah menentang British terlebih dahulu sebelum ini, beliau menentang British yang mengendalikan Naning bagi pihak Belanda buat sementara waktu).

Satu Dato 'Dol Said, mungkin dilukis setelah pengasingannya ke Singapura. Sumber - Blog Tokoh Sejarah Malaysia
Pembunuhan JWW Birch oleh Si Putum (beberapa variasi memberi ejaan Seputum), seorang pengikut Dato Maharaja Lela membawa kepada mereka dihukum gantung mereka (yang digantung adalah Dato Maharaja Lela, Dato 'Sagor, Pandak Lam dan Si Putum). Ini juga mengakibatkan Sultan Abdullah dibuang ke Seychelles.
JWW Birch - Residen Perak yang Pertama

Daripada keturunan orang istana di bawah Sultan Abdullah yang menulis lagu yang akan dikenali sebagai Mamula Moon, Terang Boelan, dan kemudiannya diterima sebagai lagu kebangsaan untuk Perak. Dan dari sana, diwariskan sebagai Lagu Kebangsaan Malaysia.

Menariknya, keturunan dari Sultan Abdullah yang kembali ke Tanah Melayu yang berjaya meyakinkan Raja-raja Melayu untuk membuat petisyen kepada British untuk menyokong pembentukan Askar Melayu, yang seterusnya adalah nukleus kepada pembentukan Angkatan Tentera Malaysia.

Dan menarik, sebagai sebahagian daripada Keluarga Diraja Perak, mereka juga merupakan keturunan yang terakhir yang terbit dari garis keturunan Diraja dari Parameswara dari Palembang.

Ini bukan kebetulan. SGPV akan menandakan kebangkitan Tentera Laut Diraja Malaysia untuk menuntut kembali tempatnya yang sah di perairan Asia Tenggara, dengan berkat penuh dari Yang Dipertuan Agong. Daulat Tuanku!




No comments:

Post a Comment