Search This Blog

Tuesday, February 11, 2020

Ops Daulat - Suatu Hari di Kampung Tanduo - Bahagian Ketiga


Lagu "Bangau oh Bangau" yang dipelajari kebanyakan rakyat Malaysia ketika masih kanak-kanak lagi bukanlah sekadar lagu seloka rakyat lama-lama dahulu, tetapi lagu yang penuh nasihat untuk mengingati generasi akan datang perlunya memikirkan dengan sebaik-baiknya suatu tindakan sebelum langkah dimulakan kerana rantaian kesannya yang panjang. Dalam hal ini, kita telah melihat bagaimana langkah-langkah orang terdahulu telah membawa kepada keadaan yang akhirnya berlaku di Lahad Datu dan Semporna.



Pencerobohan Pertama
Dan langkah seterusnya dikatakan bermula pada Oktober 2012. Royal Sulu Force (RSF) mula menggerakkan gerila mereka menyelinap masuk ke Sabah melalui jalan laut. Bot-bot pam seperti yang digunakan oleh nelayan tempatan digunakan untuk membawa anggota dan peralatan untuk menyelinap memasuki kawasan sasaran. Penggunaan bot pam itu sendiri menyukarkan pengesanan kehadiran kumpulan tersebut.

Kerja-kerja penyeludupan ini dipermudahkan dengan kewujudan seorang tali barut berada dalam Cawangan Khas. Hassan Basri yang ketika itu berpangkat Detektif Korporal yang bertugas di Semporna sudah tentu berada dalam kedudukan yang cukup baik untuk menerima maklumat sekiranya pergerakan mereka dikesan. Malahan, tugas hakikinya di Semporna adalah sebenarnya untuk mendapatkan maklumat kehadiran ancaman dari lanun.


Hasilnya, tiada gangguan daripada pihak berkuasa dari Oktober 2012 sehingga pada 11 Februari 2013, apabila sekumpulan penceroboh ini dikesan mendarat di kawasan sekitar Kampung Tanduo secara tidak sengaja oleh dua orang anggota polis bantuan yang sedang memancing ikan di masa rehat mereka. 

Kumpulan militan itu yang diketuai oleh Agbimuddin Kiram dipercayai pada asalnya menyasarkan pekan Lahad Datu itu sendiri. Tetapi disebabkan kehadiran mereka dikesan 2 orang anggota polis bantuan, mereka menukarkan sasaran mereka kepada kampung tersebut.


Laporan yang diterima Balai Polis Lahad Datu itu segera membawa kepada rentetan pergerakan yang memperlihatkan unit-unit khas seperti VAT69, PASKAL, GGK dan PASKAU bersama-sama 10 Para digerakkan ke Lahad Datu secara berperingkat tanpa uniform bagi mengurangkan kegusaran awam. Manakala di peringkat tempatan, Pasukan Gerakan Am digerakkan membuat pertahanan keliling. Antara yang dihantar adalah Inspektor Zulkifli Mamat dan Korporal Sabaruddin Daud. Cawangan Khas Bukit Aman pula menghantar SP Ibrahim Lebar ke Semporna bagi membantu pasukan Cawangan Khas di situ.

Di sebelah pihak kerajaan Malaysia, Menteri Dalam Negeri ketika itu, Datuk Seri Hishammuddin Hussein dipetik media bahawa kumpulan tersebut cumalah sekumpulan orang tua dengan senjata buruk yang boleh dibawa berunding. Kata-kata yang dipetik itu membawa padah politik yang cukup keras ke atas dirinya kerana dianggap sebagai lemah. 

Pada masa yang sama, Angkatan Tentera Malaysia turut menggerakkan kekuatan sekitar 2 batalion dari Semenanjung Malaysia ke Sabah bagi mengukuhkan kedudukan. Antara aset yang turut digerakkan bersama adalah kenderaan berperisai Adnan ACV300 hasil kerjasama antara FNSS Turki dengan Deftech. Di sebelah PDRM, PDRM turut menggerakkan batalion Pasukan Gerakan Am yang berpusat di Miri ke Lahad Datu.

Namun, pergerakan anggota tambahan menggunakan pesawat Air Asia itu dijadikan bahan jenaka beberapa ahli politik pembangkang ketika itu. Seorang pelukis tempatan yang berpaksikan parti politik pembangkang turut melukiskan beberapa kartun yang menghina usaha ATM pada masa mereka sepatutnya berdiri bersama-sama pasukan keselamatan negara. Malahan, mereka langsung tidak mahu mengetahui bahawa ketika Perang Teluk, Amerika Syarikat yang begitu gah juga menggunakan pesawat awam untuk menggerakkan ketumbukan tentera mereka.

Kerajaan Malaysia memulakan rundingan dengan kumpulan tersebut dan mendapati bahawa mereka merupakan sebahagian daripada kumpulan yang menggelarkan diri mereka sebagai Royal Sulu Force yang diketuai oleh salah seorang daripada 8 atau 9 orang yang menuntut takhta kepada kesultanan Sulu. Individu tersebut, Jamallul Kiram III. Bekas penari dan bekas calon senator, dia mengarahkan penyokongnya untuk menuntut 'hak' kesultanan Sulu ke atas Sabah. Arahannya itu diwakilkan kepada adiknya Agbimuddin Kiram. Arahan itu akhirnya membawa kepada padah yang cukup memedihkan.

Pada malam 28 Februari, sebelum pasukan VAT69 yang ditempatkan di Lahad Datu digerakkan untuk penggeledahan, Inspektor Zulkifli Mamat mengambil peluang tersebut untuk menulis sewarkah sajak kepada keluarganya, memohon keredhaan mereka akan tugas dan tanggungjawabnya kepada negara. Beliau ketika itu baru dimaklumkan isteri bahawa beliau bakal menimang anak ketiga.

Jumaat, 1 Mac 2013 - Pertempuran Lahad Datu
Dan segala-galanya bertembung pada tarikh 1 Mac. Geram akan usaha rundingan seperti tidak ke mana-mana, Agbimuddin dipercayai mengarahkan anak-anak buahnya untuk menangkap beberapa orang anggota polis yang membentuk perimeter. 

Pasukan VAT69 yang ketika itu membantu membuat pengosongan beberapa rumah bagi memastikan tiada kelibat orang awam terperangkap sekiranya pertempuran berlaku.  

Inspektor Zulkifli Mamat ketika itu mengetuai salah satu seksyen yang membuat penggeledahan. Unitnya bertembung dengan kumpulan militan yang ditugaskan untuk menculik beberapa anggota polis sebagai tebusan. 

Melihat kelibat bendera RSF yang kelihatan putih di bawah cahaya matahari awal pagi pada jam 0940, Inspektor Zulkifli menyangka mereka hendak menyerah diri dan bertindak berdiri. Seorang militan membidik kepala beliau dan melepaskan tembakan. Korporal Sabaruddin yang berada di situ cuba bangkit membantu kawan baiknya turut menerima nasib yang sama.

Tindakan mengejut militan itu menyaksikan kebanyakan anggota VAT69 yang masih belum pernah terlibat dalam pertempuran sebelum ini terpinga-pinga. Walaupun mereka unit khas yang amat terlatih, unit tersebut sudah lama tidak terlibat dalam pertempuran. Manakala musuh mereka pula adalah mereka yang sudah biasa bertempur. Ini diburukkan lagi apabila arahan diterima melalui radio untuk jangan bertindak kerana suasana kelam-kabut menyebabkan ada yang menyangka bahawa terdapat individu yang terlepas tembakan secara tidak sengaja.

Namun, kelebihan itu tidak lama di pihak musuh. Latihan keras yang dilalui setiap trooper VAT69 tetap memberi kelebihan. Walaupun rakan mereka tumbang, anggota VAT69 lain mula membalas. Walaupun terdapat arahan mengarahkan mereka memastikan keadaan sebenar, anggota VAT69 yang mendapat tugasan penembak tepat telah melihat keadaan sebenar dan melepaskan tembakan yang menumbangkan musuh pertama. 

Pertempuran itu tidak lama. Sepuluh musuh berjaya ditumbangkan bagi membalas kematian Inspektor Zulkifli Mamat dan Korporal Sabaruddin Daud. Tiga anggota VAT69 lain cedera parah,  Korporal Mohd Tarmizi B. Hashim, Korporal Mohamad Qaiyum’aiqal B. Zolkifli, dan Korporal Azman Rampong. Radio karat yang disebarkan pengguna media sosial tersalah label mereka-mereka ini terkorban sehingga didedahkan mereka selamat di hospital.

Dan di Ulu Kinta, balu Inspektor Zulkifli Mamat hilang punca. Baru hari sebelum itu, beliau memberitahu suaminya bahawa mereka bakal mendapat anak ketiga.

Seluruh Malaysia berduka hari itu apabila anak arwah dirakamkan dengan kata-kata "ayah sudah mati". 

Malam tu di Tawau, Kpl Salam Togiran masih berada di rumahnya bersama-sama keluarganya menonton berita. Apabila berita kematiannya diumumkan, beliau seraya berkata-kata, "kalau begini, saya pun nak!" Kata-kata itu disambut dengan teguran keras isterinya, namun disambut dengan senyuman dengan kata-kata itu mati syahid, menandakan keinginannya yang sebenar. Bukan kali pertama beliau berkata-kata sedemikian. Setiap kali beliau menonton berita mengenai tragedi rakyat Palestin di tangan Israel, beliau akan mengulangi kata-kata yang sama. Malahan, beliau siap berpesan kepada anak sulungnya Mohamad Sazreen untuk mengetuai pengebumiannya sekiranya beliau terbunuh. Tidak lama selepas itu, beliau mendapat arahan untuk digerakkan ke Semporna. Tetapi sebelum beliau meninggalkan rumah, beliau memesan kepada isterinya untuk menjaga keluarga sebaik-baiknya.


Di rumah Kpl Baharin, anaknya Nur Izzaty merajuk kerana ayahnya terpaksa keluar bertugas pada bulan hari jadinya. Hari jadinya akan jatuh pada 25 Mac. Hari jadinya pada tahun sebelum itu, ayahnya hanya dapat menghantar hadiah hari jadi melalui seorang rakan setugas lain kerana beliau bertugas ketika itu. Bagi memujuk Nur Izzaty, beliau berjanji akan balik menyambut hari jadi anak kesayangannya itu.

Di Tawau, SP Ibrahim Lebar terpaksa membuat keputusan yang berat. Cuti untuk kembali ke Kuala Lumpur untuk menyambut ulang tahun perkahwinannya dengan isterinya pada 3 Mac sudah diluluskan. Tiket penerbangannya pun sudah ditempah. Tetapi ketika itu, negara memerlukannya. Pasukannya memerlukannya. Dengan berat hati, beliau menghubungi isterinya untuk memberitahu keputusannya untuk tidak balik dan sebaliknya membantu pasukannya. 

Di Istana Negara, Panglima Angkatan Tentera, Jeneral Tan Sri Zulkifeli Mat Zin memohon mengadap Yang DiPertuan Agong Sultan Abdul Halim Muadzam Shah. 


Siri rencana ini ditulis sebagai tribute kepada pegawai-pegawai dan anggota pasukan keselamatan negara yang terkorban dalam Op Daulat dalam mempertahankan negara daripada ancaman penceroboh dari Filipina, khususnya kepada arwah ACP Ibrahim Lebar dan keluarga, yang mana saya mengenali isteri arwah semasa di tempat kerja lama.  Tak lupa juga kepada arwah Korporal Azrul Tukiran dan keluarga yang kini rapat seperti keluarga sendiri.  Semoga Tuhan merahmati keluarga mereka. 

No comments:

Post a Comment