Search This Blog

Saturday, April 15, 2017

Timur Tengah yang Bergolak - Bara Api Kebencian - Bahagian 1

Sudah agak lama saya tidak mengulas mengenai konflik Timur Tengah, tetapi dengan perkembangan baru-baru ini yang hampir sekali membawa implikasi global, rasa nya sudah tiba masanya untuk mengkaji kerumitan yang berlaku di Timur Tengah ini.



Sebelum saya berbicara dengan lebih lanjut, perlu saya nyatakan bahawa tidak ada jaminan apa yang kita bincangkan ini adalah betul atau salah, dengan terlalu banyak pihak yang berkepentingan di rantau ini. Janganlah kita beranggapan bahawa kita benar-benar tahu apa yang berlaku di rantau tersebut.

Kita mulakan dengan melihat kembali kepada asal-usul perang saudara di Syria.

Perang saudara hanya saudara dalam nama sahaja. Perang yang bermula 6 tahun lalu adalah sebahagian daripada peristiwa Arab Spring berdarah yang bermula di Tunisia.

Peristiwa Mohd Bouazizi membunuh diri dengan membakar diri sendiri di Tunisia selepas perniagaan gerai buah-buahan telah dirampas oleh pegawai penguatkuasa kerajaan yang didakwa makan rasuah membawa kepada kebangkitan rakyat Tunisia.

Tidak lama kemudian seluruh rantau itu bergolak, dengan diktator-diktator di Tunisia, Mesir, Yaman, dan Libya tumbang. Di Syria, Bashir al-Assad sebaliknya berusaha keras untuk mengelakkan pemerintahan beliau runtuh.

Arab Spring bermula dengan perjuangan yang sah mengenai hak-hak manusia (diktator yang ditumbangkan terlibat dalam penindasan demokrasi dan hak asasi manusia, serta mereka diketahui menggunakan kekerasan untuk menindas pembangkang), namun tidak mengambil masa yang lama untuk menarik perhatian kumpulan yang berniat jahat.

3 negara yang paling teruk terjejas adalah Syria, Libya dan Yaman, tidak dalam apa-apa perintah tertentu. Perpecahan yang telah sedia ada dalam masyarakat, terutama di antara Sunni dan Syiah (secara alternatif dieja sebagai Syiah) telah dieksploitasi sepenuhnya dan membawa kepada kebangkitan pelampau agama.

Salah satu pihak yang telah mendapat banyak manfaat daripada radikal daripada rantau ini adalah Daish.

Daish, atau ad-Dawlah al-Islamiyah fi 'l-'Irāq wa-sh-Sham, mempunyai sejarah yang ganas semasa masih dikenali sebagai Jama'at al-Tawhid wal-Jihad (JTJ) yang diasaskan oleh warga Jordan, Ahmad Fadeel al-Nazal al-Khalayleh, lebih dikenali sebagai Abu Musab al-Zarqawi.

Abu Musab al-Zarqawi
Kumpulan yang dipimpin oleh Abu Musab al-Zarqawi ini memainkan peranan penting dalam mengeruhkan pemberontakan di Iraq dan bertanggungjawab dalam memperkenalkan hukuman menyembelih tahanan mereka di hadapan video. Hukuman dirakam dan disebarkan sebagai bahan propaganda, satu sebagai motivasi kepada barisan mereka dan untuk mewujudkan rasa takut dalam musuh-musuh mereka.

Lt Jen Paul Bremer
Kumpulan militan tersebut adalah sangat berkesan dalam menentang tentera pendudukan Amerika Syarikat, sebahagian besarnya berpunca daripada kesilapan oleh Ketua Pentadbir Coalition Provisional Authority (CPA), Lt Gen Paul Bremer pada tahun 2003. Dalam usaha untuk menghapuskan sisa terakhir pengaruh Saddam Hussein dalam kerajaan Iraq, beliau mengeluarkan Arahan No. 2 yang memecat semua tentera Iraq. Ramai daripada anggota tentera ini tidak puas hati kemudiannya kemudiannya menyertai Abu Musab dalam JTJ.

Osama bin Laden

Dalam tempoh tersebut, Abu Musab telah melafazkan baiah kepada Osama bin Laden untuk pengiktirafan dan ini berubah JTJ menjadi Al Qaeda di Iraq (AQI). Menurut laporan perisikan AS, keputusan menerima baiah Abu Musab akhirnya menjadi salah satu keputusan yang Osama dikesali.

Tindakan Abu Musab terutamanya terhadap orang awam dikatakan telah merosakkan francais Al Qaeda (perkataan 'francais' di sini adalah bahawa kumpulan militan lain yang mahu untuk bersekutu dengan AQ hanya perlu mengisytiharkan baiyah kepada Osama). Juga diperkatakan, adalah kebimbangan Osama yang Abu Musab mungkin merancang untuk merampas kuasa daripadanya.

MQ- Reaper

Ini berakhir selepas Abu Musab terkorban dalam serangan drone Predator pada tahun 2006.

AQI menjadi lemah akibat serbuan dan serangan daripada kerajaan Amerika Syarikat, kerajaan Iraq dan pemimpin puak tempatan dari Sunni dan Syiah.

Beberapa tahun selepas kematian Abu Musab, dipercayai bahawa kedua-dua JTJ dan AQ telah bersengketa. Agensi Perisikan Pusat (CIA) memutuskan untuk menyokong JTJ terhadap AQ, dengan andaian bahawa dengan Abu Musab mati, mereka akan dapat mempergunakan JTJ untuk memusnahkan AQ.

CIA mungkin tidak sedar, atau menyangka bahawa mereka boleh mengawal JTJ.

Apabila Arab Spring berlaku dan mencetuskan konflik di Syria, JTJ dan AQ telah mencapai kesepakatan dan menjelmakan diri mereka semula sebagai pejuang kebebasan yang sahih dalam konflik Syria. Hasilnya, CIA telah membekalkan kedua-dua kumpulan dengan senjata dan bekalan untuk menentang kerajaan Syria.
Kedua-dua kumpulan kemudian bersengketa sekali lagi di Syria, dengan JTJ menjadi Daish dan AQ di sebalik Jahbat al-Nusra.

Selepas Daish berjaya menguasai beberapa kawasan di Iraq, berlaku pendedahan bahawa tidak seperti kebanyakan kumpulan militan, pejuang Daish telah mempunyai kepakaran bertempur secara taktikal. Pendedahan ini membuktikan bahawa ramai antara pejuang Daish merupakan bekas tentera Iraq dan ahli Parti Baath yang telah dipecat di bawah Lt Jen Paul Bremer.

Ketika ini, Daish sedang memainkan propaganda bahawa mereka adalah Tentera Tuhan seperti yang diramalkan dalam al-Quran, telah keluar dari negeri Syam untuk menuntut semula Jerusalem.
Mereka kini dipercayai dibiayai oleh sesetengah pihak di bahagian-bahagian Arab dan lain-lain di dunia Islam. Selain daripada Saudi, mereka dipercayai mendapat sokongan dari Turki.

Tentera Syria Bebas
Tentera Syria Bebas pada dasarnya gagasan kumpulan militan yang berbeza yang mendakwa menjadikan sekularism sebagai pegangan.

Pada satu ketika masa, kumpulan itu juga turut dianggotai Jahbat Al-Nusra dan Daish. Hubungan ini telah diputuskan apabila kedua-dua kumpulan tersebut menunjukkan belang sebenar.

FSA juga terdiri daripada banyak bekas tentera Tentera Syria yang telah berpaling tadah.

Seperti Daish dan AQ, mereka disokong secara ketenteraan oleh Barat. Anggota FSA yang cedera dipercayai dihantar untuk mendapatkan rawatan di Israel.

FSA menerima sokongan serupa dengan Tentera Libya Bebas ketika menjatuhkan diktator Libya Muammar Gadaffi. Persamaan sokongan yang diterima oleh FSA kemudian akan menyebabkan penglibatan Rusia di Syria.

Akan bersambung...

No comments:

Post a Comment