Search This Blog

Sunday, June 5, 2016

7 Sebab Kenapa Kita Perlu Hentikan Pencarian MRCA

Dengan semua unjuran suram dari MMP dan saya, apakah maknanya untuk Malaysia?

Saya unjurkan agar kita menghentikan pencarian untuk MRCA. Hentikan semua proses untuk mencari pesawat yang terbaik kepada kami melalui tender terbuka. Jika kita teruskan dengan kaedah ini, kita hanya akan melihat pengganti dalam 4 hingga 6 tahun dari hari perjanjian itu ditandatangani.

Penyelesaian untuk pencarian MRCA kita sebenarnya di hadapan mata kita dan ia lebih murah.

Daripada memecahkan kepala dan memerah otak kita untuk membuat keputusan pesawat jet yang mana paling sesuai untuk dibeli, latihan peralihan juruterbang, dan yang lain-lain, apa kata kita dapatkan sahaja SU30MKM.

Mengapa MKM? Atau panggilan manjanya Che Su.

1. Kita telah mengoperasi 18 unit SU30MKM untuk lebih kurang setengah dekad. Kita sudah mempunyai kepakaran sedia ada untuk mengendalikan pesawat tersebut.

Pesanan tambahan 18 (atau 36 jika boleh), akan menyaksikan TUDM menjimatkan sekurang-kurangnya 2 tahun untuk mendapatkan pesawat operasi. Isu berkaitan dengan masa latihan yang untuk menyediakan pasukan yang mencapai tahap operasi sudah tidak wujud.

2. Unit yang sedia ada boleh berpecah kepada 2 skuadron.

Pasukan sedia ada boleh dilatih dengan segera untuk penerimaan bagi jet baru. Ini akan menjadi nukleus untuk penubuhan skuadran SU30MKM baru.

3. Pengeluar pesawat Flanker, Rosobonorexport semasa baru-baru DSA 2016 telah mengumumkan kesediaan mereka untuk membina kilang pengeluaran bersama di Malaysia. Baca di sini.

Ini akan menyelesaikan isu logistik kita. Daripada menunggu alat ganti dari Rusia (atau China dan India), kita boleh membuat sendiri alat ganti di dalam negara.

3 (a). Adalah amat mampan sekiranya Rosobonorexport bersetuju untuk membuka kilang pemasangan di sini kerana kilang tersebut juga boleh menjadi pusat penyelenggaraan dan pusat baik pulih. Dengan 36 (atau 54 jika kita memilih untuk mendapatkan 36 unit), pusat itu akan mempunyai pasaran sedia ada. .

3 (b). Di rantau ini, Indonesia yang beroperasi sekitar 6 hingga 12 Flankers dan Vietnam dalam sekitar 30 unit, ini boleh menjadi satu rangka perniagaan jangka panjang yang berpotensi tinggi.

3 (c). Ini seterusnya akan memulakan industri aeroangkasa negara dan sesuai dengan Rangka Kerja Aeroangkasa Pertahanan Negara.

Saya percaya dengan barisan pemasangan yang disediakan di Malaysia, kita tidak lama lagi akan melihat produk-produk lain yang dijual oleh Rosobonorexport akan dipasang di kilang ini juga. Dan kita akan dapat meraih manfaat ekonomi daripada barisan pemasangan ini.

4. Meningkatkan bilangan SU30MKM juga akan bermakna jenis peluru dan peluru berpandu yang perlu dibeli dapat dikurangkan. Ini bermakna peluru dan penyimpanan peluru berpandu kemudahan boleh diselaraskan.

Lebih peluru berpandu boleh dibeli juga kerana ia boleh digunakan dari 1 unit yang lain. Dengan kata lain, keupayaan logistik TUDM akan dapat dipertingkatkan. Dan jika anda berada dalam perniagaan, anda tahu pembelian pukal sentiasa mendapat harga yang lebih baik.

5. SU30MM merupakan yang sangat pesawat lincah dan sangat dihormati di rantau ini. Ia juga merupakan salah satu daripada beberapa pesawat di dunia yang mempunyai keupayaan penuh 3-D kawalan tujahan vektor (atau thrust vector control) yang akan memberi mereka kelebihan besar semasa operasi pertempuran udara. Malah, juruterbang kita telah menguasai pesawat ini dan berjaya mengkagumkan para penonton di Singapura dengan akrobatik udara melampau mereka.

Varian kita, MKM adalah varian yang kedua paling maju selepas India MKI II. Di Asia Tenggara, ia hanya sedikit di belakang F15SG Singapura dari segi keupayaan. Kawalan tujahan vektor yang MKM kita juga telah memberi kelebihan berbanding China J-11.

6. Ini akan menghalang pengusangan berkelompok. Sesuatu yang kita gagal teruk dengan MiG29N.

7. Tetapi yang paling penting, SU30MKM adalah satu platform lengkap yang akan memberi juruterbang kita yang memilih untuk berkhidmat dalam pasukan keselamatan, platform yang terbaik untuk mereka untuk mempertahankan negara kita.

SU30MKM dalam lintas hormat

Jadi, apa yang kita tunggu? Ucapkanlah selamat tinggal kepada semua yang cuba merebut tempat menjadi MRCA Malaysia.

No comments:

Post a Comment